Opis stanowiska pracy


Ministerstwo Finansów w Warszawie

Dyrektor Generalny poszukuje kandydatów\kandydatek na stanowisko:

radca do spraw podatków w Wydziale Analiz Prawno – Porównawczych, Departament Systemu Podatkowego

00-916 Warszawa ul. Świętokrzyska 12

Zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy:

  • Opracowuje i opiniuje projekty aktów normatywnych, oceny skutków regulacji z uwzględnieniem prawa UE i zobowiązań międzynarodowych RP. Prowadzi ich uzgodnienia wewnętrzne, opiniuje, uzgadnia oraz bierze udział w przygotowywaniu projektów i stanowisk Ministra Finansów do projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych przewidzianych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Stały Komitet Rady Ministrów oraz inne komitety właściwe do rozpatrywania określonych kategorii spraw w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie przepisów działów: Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego, Rada do Spraw Opodatkowania Wyrównawczego, Współdziałanie oraz działu - Porozumienie inwestycyjne
  • Dokonuje wyjaśnień o charakterze interpretacyjnym i określa, we współpracy z jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach zawierania umów o współdziałanie, porozumień podatkowych i porozumień inwestycyjnych m.in. zasadność lub dopuszczalność wydania, a także kierunek lub perspektywy funkcjonowania opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego, umowy o współdziałanie, porozumień podatkowych, porozumień inwestycyjnych
  • Opracowuje analizy prawno-porównawcze dotyczące ustawodawstwa, orzecznictwa oraz dorobku doktryny prawa podatkowego innych państw, zwłaszcza państw członkowskich UE i OECD oraz przyjętych w innych krajach rozwiązań legislacyjnych w zakresie prawa podatkowego i powiązanych z nim gałęzi prawa
  • Opracowuje koncepcje rozwoju instytucji Współdziałania, Porozumienia inwestycyjnego oraz opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego oraz mogące posłużyć do opracowania projektów zmian regulujących je przepisów, uwzględniając literaturę naukową oraz monitorując i analizując doświadczenia innych krajów Unii Europejskiej i OECD w zakresie wdrażania krajowych wersji programów cooperative compliance. Opracowuje koncepcje wdrożenia w polskim systemie podatkowym instrumentów alternatywnego rozwiązywania sporów podatkowych
  • Analizuje zgłaszane problemy związane ze stosowaniem przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie pozostającym we właściwości wydziału. Analizuje orzecznictwo sądów administracyjnych, powszechnych oraz orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w tym zakresie
  • Opracowuje i opiniuje projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie, dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji parlamentarnych oraz wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego, wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, innych rzeczników praw, a także ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz wojewodów, przygotowuje odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski oraz wystąpienia obywateli, organizacji i instytucji oraz realizuje obowiązki związane z dostępem do informacji publicznej w zakresie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa pozostających we właściwości wydziału, kierowane do Ministra właściwego do spraw finansów publicznych
  • Bierze udział w działaniach z zakresu współpracy z partnerami zagranicznymi w zakresie wymiany wiedzy, umiejętności oraz dobrych praktyk dotyczących rozwiązań o charakterze uszczelniającym system podatkowy, proprzedsiębiorczym i budżetowym
  • Przygotowuje dla Departamentu prawno-porównawcze materiały informacyjne na potrzeby konferencji, seminariów, warsztatów i innych międzynarodowych wydarzeń w zakresie spraw podatkowych


Warunki pracy

Warunki dotyczące charakteru pracy na stanowisku i sposobu wykonywania zadań:



  • Praca administracyjno-biurowa

  • Obsługa komputera powyżej 4 godzin dziennie

  • Nietypowe godziny pracy ( w tym dyżury)

  • Krajowe lub zagraniczne wyjazdy służbowe

  • Zagrożenie korupcją



Inne informacje:

W miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w urzędzie, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, nie wynosi co najmniej 6%.
- pierwszeństwo dla osób z niepełnosprawnościami

Jeśli zostaniesz zakwalifikowany do kolejnego etapu, powiadomimy Cię o tym mailowo (lub telefonicznie – jeżeli nie podałeś adresu e-mail).


Przed wyłonieniem do zatrudnienia wskazani w protokole z naboru kandydaci poproszeni zostaną o przesłanie dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań niezbędnych oraz dodatkowych określonych w ogłoszeniu.


Aplikując w formie papierowej, CV oraz wszystkie oświadczenia muszą być opatrzone własnoręcznym podpisem, a w przypadku e-Doręczenia lub ePUAP kwalifikowalnym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub osobistym. Oświadczenia muszą zawierać również datę ich sporządzenia.


W przypadku aplikacji składanych elektronicznie, w formularzu aplikacyjnym należy jedynie zaznaczyć odpowiednie oświadczenia - nie jest wymagane dołączanie oświadczeń w formie skanów/zdjęć (wyjątek: do jednostek organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej, należy dołączyć dodatkowo wymagane oświadczenie w formie skanu/zdjęcia).


Nie przesyłaj wszystkich dokumentów, które uznasz, że mogą Ci pomóc w naborze. Prześlij tylko te, których wymagamy lub zalecamy.


Do dokumentów sporządzonych w języku obcym należy dołączyć kopie tłumaczenia tych dokumentów na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego.


Oferty otrzymane po terminie nie będą rozpatrywane (decyduje data wpływu oferty do urzędu). Oferty odrzucone zostaną komisyjnie zniszczone (i usunięte w przypadku aplikacji składanych elektronicznie, w tym przez system e-Doręczenia lub ePUAP).


Wzory oświadczeń dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pod adresem: https://www.gov.pl/web/finanse/wzory-oswiadczen


Ministerstwo zastrzega sobie prawo do kontaktu tylko z kandydatami, których oferty spełniają wymagania formalne.


Kandydat, który zostanie wskazany do zatrudnienia, a który urodził się przed 1 sierpnia 1972 r. przed zatrudnieniem zostanie poproszony o złożenie oświadczenia lustracyjnego lub informacji o złożeniu oświadczenia lustracyjnego (według wzoru określonego w nw. ustawie), zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 18 października 2006 roku o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1632, z późn. zm.).


Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928) informujemy, że procedury dotyczące zgłoszeń wewnętrznych reguluje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 89).


Pracę możesz rozpocząć od 1 lub 15 dnia miesiąca.



Wymagania związane ze stanowiskiem pracy


niezbędne

wykształcenie: wyższe magisterskie na kierunku prawo

doświadczenie zawodowe/staż pracy

co najmniej 4 lata doświadczenia zawodowego
w obszarze stosowania prawa podatkowego

pozostałe wymagania niezbędne:

  • Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym płynne komunikowanie się w kontaktach zawodowych oraz tworzenie i rozumienie tekstów w obszarze właściwości departamentu
  • Znajomość przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, w szczególności przepisów dotyczących Współdziałania, Porozumienia inwestycyjnego, opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego i innych instrumentów wsparcia podatnika
  • Znajomość przepisów prawa podatkowego, w tym poszczególnych podatków, zwłaszcza VAT, akcyzy, PIT, CIT, PCC, PSD i podatku od nieruchomości
  • Znajomość zasad dokonywania analiz komparatystycznych z zakresu prawa podatkowego i umiejętność sporządzania z nich raportów z wykorzystaniem wiedzy o paradygmacie naukowym komparatystyki prawniczej
  • Umiejętność analizowania, interpretacji i stosowania przepisów prawa
  • Umiejętność analizowania informacji
  • Umiejętność wyciągania wniosków i proponowania rozwiązań
  • Umiejętność precyzyjnego formułowania pisemnych i ustnych wypowiedzi
  • Umiejętność argumentowania
  • Niepełnienie służby zawodowej ani niepracowanie w organach bezpieczeństwa państwa wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1632, z późn. zm.), ani niebycie ich współpracownikiem – dotyczy kandydatów urodzonych przed 1 sierpnia 1972 r.
  • Posiadanie obywatelstwa polskiego
  • Korzystanie z pełni praw publicznych
  • Nieskazanie prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe


wymagania dodatkowe

  • Studia podyplomowe z zakresu prawa podatkowego
  • Uprawnienia radcy prawnego lub doradcy podatkowego lub adwokata
  • Znajomość języka niemieckiego lub francuskiego lub włoskiego lub hiszpańskiego lub rosyjskiego na poziomie umożliwiającym czytanie i rozumienie literatury przedmiotu
  • Znajomość zasad techniki legislacyjnej
  • Znajomość zagadnień z zakresu międzynarodowego prawa podatkowego, prawa podatkowego UE oraz wytycznych OECD
  • Znajomość zagadnień z zakresu prawa gospodarczego, finansowego, cywilnego, karnego skarbowego i administracyjnego


Dokumenty i oświadczenia niezbędne:

  • CV w języku polskim (kandydat, który na podstawie analizy CV i złożonych oświadczeń będzie spełniał wszystkie wymagania formalne zostanie zaproszony do kolejnego etapu naboru)
  • Oświadczenie o niepełnieniu służby zawodowej ani niepracowaniu w organach bezpieczeństwa państwa wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1632, z późn. zm.), ani niebyciu ich współpracownikiem – dotyczy kandydatów urodzonych przed 1 sierpnia 1972 r.
  • Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów naboru
  • Oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego
  • Oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych
  • Oświadczenie o nieskazaniu prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe

Dokumenty i oświadczenia dodatkowe:
  • kopia dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność - w przypadku kandydatek/kandydatów, zamierzających skorzystać z pierwszeństwa w zatrudnieniu w przypadku, gdy znajdą się w gronie najlepszych kandydatek/kandydatów

  • Dokumenty należy złożyć do: 2025-07-21
    Decyduje data:wpływu oferty do urzędu
    Miejsce składania dokumentów:
    Ministerstwo Finansów
    Biuro Dyrektora Generalnego
    ul. Świętokrzyska 12
    00-916 Warszawa
    z dopiskiem: Oferta pracy – 2025/106/DTS

    Biuro Podawcze mieści się przy wejściu do gmachu od ul. Traugutta 5A.

    Prezentacja firmy

    Pracodawca opublikował ofertę pracy w ramach Biuletynu Informacji Public... Rozwiń

    Dodatkowe informacje

    Ostatnia aktualizacja:
    09/07/2025
    Wymiar etatu:
    Pełny etat
    Rodzaj umowy:
    Na czas nieokreślony
    Liczba wakatów:
    1
    Min. doświadczenie:
    1 rok
    Min. wykształcenie:
    Wyższe licencjackie
    Branża / kategoria:
    Praca Administracja Publiczna

    Podobne oferty pracy

    Więcej ofert pracy od tego pracodawcy

    Czy chcesz otrzymywać oferty pracy na podobne stanowiska?

    Utwórz powiadomienie e-mail
    Zapisz mnie

    Zapisani kandydaci otrzymują informacje jako pierwsi.

    Podziel się ze znajomymi